Torquay satama Englannin Rivieralta Kuva Tripideas.co.uk |
English Riviera linkissä kuvia ja interaktiivinen kartta |
Alue on jo kauan ollut Englannin suosituimpien matkailukohteiden joukossa. Agatha Christie sijoitti 80 dekkaristaan useita Englannin Rivieran alueelle ja hän käytti siellä asuvia ihmisiä ja alueen kasvejakin novelliensa aiheina.
“I sat down and read all 80 of her novels and researched every use of plants and flowers in her plots,” she said, before pointing out morphine, deadly nightshade, ricin, cyanide and other items you mightn’t stumble across at the Chelsea Flower Show.
Fans can try linking plants to their respective novels and murders in the quiz questions dotted around the flower beds. This quirky approach to the author has secured 12th-Century Torre Abbey’s place on the Agatha Christie Mile, a stroll through Torquay that takes in a dozen points of interest connected to the author's life.
Kuva English Riviera co.uk |
Hulppeasti Turusta Torquayhin
Englannissa valmistettu M luokan Princess jahtimme |
Virtuaalisella matkalla on mm. se pienoinen etu, että myös kulungit ovat virtuaalisia. Näin saatoimme valita punnan kurssista sen enempää huolehtimatta kunnollisen veneen matkallemme. (Tänään heinäkuun 1. 2013 punta on 1.17 euroa), ja päädyimme vuokraamaan ehkä hieman vaatimattoman, mutta riittävän tilavan ja tehokkaan englantilaisen M32 Princess jahdin. Käytettynä tuollaisen saisimme kolmella miljoonalla punnalla, mutta mihkä sen talvella pistäisimme?
Valintamme on meille kohtuullisen kokoisen alus, jossa on kaikille yksityistäkin tilaa, riittävästi mukavuuksia ja moottoreissa riittävästi hevosvoimia. Yhteistä tilaa on joka sopii yhteisille illanvietoille ja jossa on mukavat tuolit teologian ja geologian väittelijöillekin - luotu vai luotu? Miten ja milloin? Ja olihan se vanhalle Aatulle mukavaa, että lehdistökin oli Turun satamaan tullut viehättävää venhoamme kuvaamaan.
Jahtimme pituus on 32 metriä ja se on 7 metriä korkea. Alus painaa noin 104 tonnia. Princess M32 on suunniteltu kymmenelle vaativalle vieraalle, kullekin hytti oman ja palveluhenkilökunnan hyttien lisäksi, joten kalareissumme porukalle on kyllä riittävästi tilaa. (Vaihdetaan tarvittaessa sitten isompaan, virtuaalisesti...)
Jahtiamme puskee aallokossa eteenpäin 20 solmun nopeudella kaksi Caterpillar moottoria, joista kummassakin on tehoa noin 1200 hevosvoimaa. (Isompiakin koneita olisi ollut tarjolla aina kahteen 2600 hevosvoiman MTV moottoriin, mutta kohtuus kaikessa). Merenkävijöiden mittaama "solmu" on 1.852 metriä, joten parhaimmillaan seilaisimme 36 km tuntivauhdilla, jos laskelmani paikkansa pitävät.
Virtuaalisesti tankkasimme Turussa 12.000 litraa dieseliä (1.5 euroa litra), ettei heti Itämerelle lähdettyämme tarvitse satamaan etsiytyä. Pulitin polttoaineesta 18.000 euroa virtuaaliselta tililtäni, ja sataman huoltoväki sen virtuaalisen iloisesti paattimme tankkeihin pumppasi paloturvallisuutta vahtien.
Google Maps arvioi, että matkamme kestäisi vuorokauden ja kahdeksan tuntia. Mutta heidän arvionsa perustuu maareitteihin, joissa laivalla mennään ensin Turusta Tukholmaan, sitten Göteborgista Kööpenhaminaan ja lopulta Hollannista Kanaalin yli Englantiin.
Pystyt ehkä jahtimme tiedoista arvioimaan tarkemmin, mutta veikkaisin että matkanteosta ja kauniista kesähelteistä nauttien reissu ottaisi meiltä kolme vuorokautta.
Ei paha ollenkaan. Kapyysikin tuntuu toimivan oikein mainiosti!
VastaaPoista