Ankkuriketju on uusi ja 85 metriä pitkä Courtesy Eastern Yachts Co |
Perämiehemme Johnny herätteli minut varhain auringon noustessa ja lähdin hänen kanssaan aluksemme kannelle.
"Tuuli on kohta täysin tyyntynyt" Johnny sanoi "ja tämäkin heikko tuuli tulee maan suunnalta meille vastaisena. Ehdotan siksi, että käynnistämme moottorin ja purjehdimme viistosti rantaa kohti. Kalaluotaimella seuraamme veden syvyyttä ja ehdotan että ankkuroisimme, kun pohjaan on 50 metriä."
Kalaluotain eli kalatutka Kuva wikimedia |
Aluksessamme on 7000 litran tankki, ja kulutus on keskinopeuksilla noin 24 litraa/tunti. Vaikka määrä vaikuttaa suurelta, tilanteemme devonikauden merillä oli sellainen, että jokaisesta polttoainelitrasta oli pidettävä huoli.
Johnnyn ehdotuksen mukaisesti sitten yhdessä päätimme. Aluksen kone käynnistyi murahdellen ja kuunarimme nytkähti liikkeelle ja etenimme kompassin avulla viistosti kaukana edessä häämöttävää maata kohti.
Scanian 6-sylinterinen diesel kuluttaa 7.3 litraa tunnissa Courtesy Eastern Yacht Co |
Ankkuroimme "Rajalautamme" yhdeksän maissa aamulla, kun meriveden syvyys allamme oli kaikuluotaimen mukaan noin 50 metriä.
Silminkantamattomana autiutena aukesi eteemme nyt Gondwana-maan itärannan maisemat. Meriveden huuhtomat matalat kalliot nousivat hiljalleen meistä vielä kauempana olevia korkeampia seutuja, joissa kiikareillamme näimme vihantaa ja vihreää kasvullisuutta.
Aivan näkörajamme tuntumassa havaitsimme maalla paksun savupilven, joka ilmeisesti nousi toimivasta tulivuoresta. Saimme siitä hyvän kiintopisteen suunnistamisellemme, mutta samalla varoituksen, että olimme geologisesti herkällä alueella: "missä tulivuori, siellä maanjäristys" ja "missä maanjäristys veden alla, siellä tsunami".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti