perjantai 30. elokuuta 2013

Eetu Tassuevä on vain!

Käytän Adamin jälkeläisten kykyä nimetä eläimiä, josta Paratiisikertomus niin mielenkiintoisesti kertoo Jumalan näkökulmasta
Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille.
1 Ms 2:19-20
Onhan sivun yläkuvassa aurinkoa ottavalla Miguashan prinssillä jo hieno nimi Eusthenopteron, mutta se on kuin apteekin tavaroiden tuoteselostuksesta. Annan sille helpommin muistettavan nimen Eetu Tassuevä ja toivon, että tämä termi tulee kansainvälisessä luonnontieteessä yleiseen käyttöön.

Katsellessamme Eetun suvereenia uintia Kalojen Ajan kirkkaassa meressä, miten nopsasti se saa suuhunsa maukkaan vonkaleen kalaparvesta, miten vakaa on sen silmien katse, ymmärrämme, että se on täysin omassa elementissään. Miguashan vesissä se on Jumalan siunaamana lisääntynyt ja ottanut oman paikkansa monimutkaisissa ravintoketjuissa enempi siellä syömärin kuin syötävän puolella.
Hän siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet"
1 Ms 1:22
Ajan ulottuvuus
Eetu Tassuevä on vain.

Eetu elää tätä hetkeä. Todellisuus on sille tässä ja nyt, eikä se varmaan pohdi osuuttaan elämän suuressa kehityskaaressa. Pikemmin, että mitäs jos pistettäis murkinaks ja missä niitä söpöläisiä ui, että saatais jälkeläisiä.

Raamatun luomisen viikon rytmi antaa havainnollisen mallin elämän vaiheiden etenemisestä. Nykyiset tietomme osoittavat, että elämä on todella kulkenut tietyssä rytmissä, jaksoissa, joita rajaavat nopeiden leviämisten aamut (radiation, puncuated equilibrum) ja fataalien massatuhojen illat (massive extinction).

Tässä suuressa ajan ulottuvuuden näyttämässä rytmissä elämän nousu vedestä kuivalle maalle myöhäisdevonikaudella on järisyttävä tapaus sekä kasvien että eläinten kannalta - mutta mitä se Eetuamme kiinnostaa?

Eetun elinkaari lienee vuosissa mitattavissa, mutta se tuskin tiedostaa tuntiakaan. (En tiedä, arvaan vain.) Koska hauki voi elää jopa 25 vuotiaaksi (kysy.fi) sellainen ikä lienee ollut mahdollista myös Eetu Tassuevälle, ellei joku roikale sitä ennen lopeta sen elämää.

Näin on myös meidän ihmisten elämässä.

On takaraajoillaan pystyasennossa käveleviä Aatu Kädellisiä, jotka ovat vain.  Elämä on elettävä, rakasta kärsi ja unhoita... siinä kaikki, muu on höpötystä.



elämän merta kun yksin käy...


Suuri suunnitelma?
Eetu ei liene edes tietoinen siitä, että se kuuluu maapallon elämän historian avainhahmoihin. Viis siitä, että sillä on paikkansa suuressa suunnitelmassa, niin sanoakseni, kunhan tuon saan suuhuni tässä ja nyt.

Tähän voi Eetun hengenheimolainen sanoa "mikä Suuri Suunnitelma? Tassuevä vain on. Se nyt on selvinnyt olemassaolon taistelusta ja saanut jälkeläisiä, jotka ovat menestyneet. Jos ei Eetu itse niin joku sen läheinen on kavunnut maalle ja näin itsestään luonnonlakien määräämissä prosesseissa, onnellisten mutaatioiden ja luonnonvalinnan karsinnassa, on ihmislajikin ilmaantunut planeetalle." (näin esim. D.C. Dennett)

Luomiskertomuksen antama ajatus, että viidennen luomispäivän maailma ei ole vielä valmis, vaan työvaihe Luojan keskeneräisessä hankkeessa, on Eetu Tassuevälle merkityksetöntä metafysiikkaa.

Kalan näkökulma on aito ja totuudellinen, mutta se ei välttämättä ole koko kuva todellisuudesta.


2 kommenttia:

  1. Tuo oli mukava lause: "Kalan näkökulma on aito ja totuudellinen, mutta se ei välttämättä ole koko kuva todellisuudesta.". Siihen varmaan vihjaat (?) että tieteenkin näkökulma on parhaimmillaan aito ja totuudellinen, mutta ei voi sisältää koko kuvaa.

    Harjoittaessaan tiedettä ihminen joutuu rajoittamaan itseään tämän maailman mitattaviin asioihin. Ja varmaan ihan viisasta onkin, koska Jumala ei alistu koekaniiniksi. Tuloksena on sitten eräänlainen projektio todellisuudesta. Mutta ihminen saa onneksi pohtia asioita muutenkin kuin tiedemiehen tavoin, kokonaisena ihmisenä.

    Tämmöistä ei-tieteellistä kokonaisen ihmisen pohdintaa voisi vaikka olla sellainen, että toimiiko evoluutio niin hyvin perimmiltään siksi, että Jumala "sanoi" ja tahtoo niin... ("Tuottakoon maa elävät olennot...")

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Viimeinen lauseesi johdattaa ihmisenä olemisen analyysiä eteenpäin, emme ole vain kylmiä tiedon kaloja, vaan tietämisen lisäksi pyrimme myös ymmärtämään. Esimerkiksi Akseli Aikaa tai Kaiken merkitystä, joka ei ole tieteellinen kysymys.

      Pyhä Raamattu tuo ihmisenä olemiseen mukaan uskon näkökulman "uskon kautta me ymmärrämme" (Heb 11) ja korostaa, että usko on henkilökohtainen, subjektiivinen "usko ei ole jokamiehen".

      Usko on subjektiivinen mutta myös kollektiivinen, sosiaalinen, ja ihmiset kuuluvat, liittyvät tai eroavat tai vaihtavat uskon yhteisöään.

      Poista